Warszawa, pierwszy „nasz” powojenny samochó

Warszawa, pierwszy „nasz” powojenny samochó

Warszawa, pierwszy „nasz” powojenny samochód
autorem artykułu jest Aleksander Sowa

Radziecką Pobiedę postanowiono produkować w PRL, jako licencyjny klon, nazywając dla uczczenia bohaterskiej stolicy podbitego kraju. Był to pojazd, który konstrukcją wywodził się z Ford A, rodem z początków lat 30-tych, a Rosjanie produkowali go na amerykańskiej licencji jako GAZ A od 1936 roku. W 1946 roku ten przestarzały pojazd otrzymał nowe nadwozie i nazwę dla uczenia zwycięstwa ZSRR: M-20 Pobieda.

Limuzyna, która z zaÅ‚ożeniu miaÅ‚a zmieÅ›cić 5 osób (choć jestem Å›wiadkiem jak zmieÅ›ciÅ‚a ich 17!) z samonoÅ›nym nadwoziem o charakterystycznej garbatej sylwetce. NapÄ™dzana byÅ‚a dolnozaworowym silnikiem o pojemnoÅ›ci 2120 cm³ i mocy tylko 37 kW (ok. 50 KM) i trzybiegowÄ… skrzyniÄ… biegów. Jako, że przy jej produkcji nie bardzo liczono siÄ™ z wymiarami, masa samochodu w efekcie osiÄ…gnęła 1360 kg, co przy tak maÅ‚ej mocy daÅ‚o prÄ™dkość maksymalnÄ… 105 km/h. Przy tym Å›rednie zużycie paliwa wyniosÅ‚o prawie 14 litrów. Kto jednak patrzy darowanemu koniowi w zÄ™by? A że koÅ„ darowany z przymusu, to już zupeÅ‚nie inna historia...

O jej produkcji zdecydowano 25 stycznia 1950 roku a ruszyÅ‚a 6 listopada 1951. Do koÅ„ca roku zmontowano 75 sztuk. W 1952 roku wyprodukowano 1577 egzemplarzy. W tym samym roku wprowadzono pierwszy element konstrukcji, który nie pochodziÅ‚ od Wielkiego Brata – metalowy szkielet siedzenia. 20 wrzeÅ›nia 1953 roku powstaÅ‚ pierwszy wykonany caÅ‚kowicie w FSO silnik. Do 1957 roku samochód nie ulegaÅ‚ żadnym zmianom – nikt nie miaÅ‚ odwagi poprawiać „doskonaÅ‚ej” konstrukcji. Jednak w 1956 roku nowy porzÄ…dek nie spodobaÅ‚ siÄ™ w Budapeszcie i w Poznaniu co postanowiono gÅ‚oÅ›no wykrzyczeć. Nikomu to na dobre nie wyszÅ‚o poza naszÄ… WarszawÄ…, bo rok później pojawiÅ‚ siÄ™ zmodernizowany po raz pierwszy model 200 (nazywany tak od II kwartaÅ‚u 1960 r.) Zmiany w nim obejmowaÅ‚y: zwiÄ™kszenie mocy do ok. 54 KM, zmianÄ™ atrapy chÅ‚odnicy, pojawienie siÄ™ znaczka FSO i giÄ™tej (zamiast dzielonej) szyby czoÅ‚owej. Zamontowano kierownicÄ™ z nowym klaksonem i dzwigniÄ… wÅ‚Ä…czania kierunkowskazów po lewej stronie. PojawiÅ‚a siÄ™ także pierwsza wersja pochodna – byÅ‚ to pick-up o Å‚adownoÅ›ci 500 kg produkowany potem w Fabryce Nadwozi Samochodowych w Nysie na Opolszczyźnie. W 1958 roku WarszawÄ™ wyposażono w dwuramienna kierownicÄ™. W 1959 roku na bÅ‚otniku pojawia siÄ™ stylizowany napis Warszawa a także nowe bÅ‚otniki. ÅšwiatÅ‚a postojowe znalazÅ‚y siÄ™ teraz w jednej, wspólnej obudowie z drogowymi a w zawieszeniu zastosowano zamiast archaicznych amortyzatorów ramieniowych – teleskopowe. Oprócz tego pojawiÅ‚ siÄ™ polski gaźnik, nowa cewka zapÅ‚onowa, regulator prÄ…dnicy i skoÅ„czono z uruchamianiem silnika osobnym przyciskiem.

W 1960 zmniejszono koła z 16 na 15-calowe a w przednich hamulcach pojawiło się rozwiązanie typu Duplex. Zmodernizowany model zyskał nazwę 201. Pod koniec 1962 roku wprowadzono górnozaworowy silnik S-21 o mocy ok. 70 KM. Zmianie ulega nazwa na FSO-Warszawa. Rok kolejny przynosi model 202 z przekładnią główną o zmienionym przełożeniu (4,55) i drugi model pochodny: furgon o ładowności 750 kg i jego rozwinięcie w oszklonej wersji. Rok 1964 przynosi Warszawę 202 w wersji sanitarnej a pod koniec roku najbardziej zmienioną 203. Ten model jest pierwszym z nowym nadwoziem (bez garbu). Pojemność bagażnika wzrasta do 450 l, pojawia się inna atrapa chłodnicy, inne zderzaki i lampy. We wnętrzu pojawiają się fotele o anatomicznym kształcie a kolumna kierownica otrzymuje osłonę. Pojawia się też kolejna wersja oznaczona jako 204, która jest w istocie modelem 203 ale ze starym, silnikiem. Rok 1965 przynosi następne wersje nadwoziowe: kombi oraz ambulans zbudowanym na jego bazie (203A/204A), taxi, nowy pick-up (203 P).

Ostatnie lata produkcji przynoszą modernizację silnika S-21 polegającą m.in. na wtopieniu żeliwnej wkładki w tłok i zmniejszeniu liczby pierścieni tłokowych a także szeregowy filtr oleju dokładnego oczyszczania, gaźnik Weber, termostat, alternator zamiast prądnicy i nowy aparat zapłonowy FIAT. Wzrasta moc silnika o 5 KM. Ostatnia modyfikacja przed zakończeniem produkcji wprowadzona w 1970 obejmuje wprowadzenie 4 biegowej skrzyni biegów polskiej konstrukcji i przeniesienie dzwigni zmiany biegów na tunel środkowy.

Nie wprowadzonym modelem jest model 210 z 1966 roku, który jest całkowicie odmiennym samochodem. Wyprodukowano do roku 1973 254 421 samochodów tej marki w ciągu 22 lat produkcji.

--
Aleksander Sowa
----------------------
www.wydawca.net

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Pierwsze polskie pojazdy samochodowe
Ubytki wody grzejnej
Krąg osób uprawnionych do żądania odszkodowania
Przyczynienie siÄ™ poszkodowanego do powstania szkody
Ryzyko jako zasada odpowiedzialności cywilnej